یک بررسی جدید نشان می‌دهد که سویه آُمیکرون کرونا نسبت به سویه‌های قبلی با احتمال کمتری ممکن است باعث «کووید درازمدت» یعنی ادامه یافتن علائم آزارنده بیماری پس از فروکش عفونت حاد شوند.

covid

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران در کینگز کالج لندن در نخستین بررسی از این نوع که داوری همتا شده است، با استفاده از داده‌های به دست آمده از اپلیکیشن بررسی علائم کووید، دریافتند که نسبت دچار شدن به «کووید درازمدت»  پس از عفونت در جریان موج کرونای اُمیکرون در بریتانیا نسبت به موج کرونای دلتا ۲۰ تا ۵۰ درصد پایین‌تر بوده است. این رقم بسته به سن بیماران و زمان‌بندی آخرین واکسیناسیون متفاوت بود.

کووید درازمدت که شامل علائم طول‌کشنده‌ای از خستگی گرفته تا فقدان تمرکز («گیجی یا مه مغزی») است، می‌تواند ناتوان‌کننده باشد و برای هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه پیدا کند. این عارضه به طور فزاینده‌ای به عنوان یک مشکل بهداشتی عمومی شناخته می‌شود و پژوهشگران به دنبال پاسخ به این پرسش بوده‌اند که آیا اُمیکرون نیز از لحاظ ایجاد کووید درازمدت خطری مانند سویه‌های غالب پیشین دارد یا نه.

تصور بر این است که این بررسی در کینگز کالج نخستین پژوهش دانشگاهی باشد که نشان داده است اُمیکرون به اندازه سویه‌های دیگر خطر ایجاد کووید درازمدت را ندارد، اما به گفته این پژوهشگران این امر به معنای آن نیست که شمار موارد بیماران کووید درازمدت در حال افت کردن باشد.

با اینکه خطر کووید درازمدت در جریان موج اُمیکرون کمتر بود، اما به علت شمار بیشتر افرادی که درچار عفونت شدند، شمار مطلق افراد دچار کووید درازمدت در حال حاضر بیشتر است.

اداره آمار ملی بریتانیا اعلام کرد در ماه مه ۴۳۸۰۰۰ نفر در این کشور پس از عفونت اُمیکرون کووید درازمدت پیدا کردند که ۲۴ درصد کل این بیماران را تشکیل می‌دهد.

این ااداره همچنین گفت که خطر علایم ادامه‌یابنده پس از اُمیکرون نسبت به دلتا پایین‌تر است، اما فقط در افرادی که دو واکسن کرونا زده‌اند. اما در میان افرادی که سه واکسن کرونا زده بودند، تفاوت آماری از این لحاظ مشاهده نشد.

در پژوهش کینگز کالج، ۴.۵ درصد از ۵۵۰۰۳ نفر مورد بررسی در جریان اوج موج کرونای اُمیکرون در فاصله دسامبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ علایم کووید درازمدت را گزارش کردند. اما در مقابل ۱۰.۸ درصد از ۴۱۳۶۱ نفر در طول موج دلتا دچار کووید درازمدت شدند. این بررسی میان افراد واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده مقایسه نکرده است.

با اینکه این بررسی که روز پنجشنبه در ژورنال «لنست» منتشر شد، سویه‌های دلتا و اُمیکرون را مقایسه کرده است، پژوهش‌های قبلی نشان داده بودند که از لحاظ خطر کووید درازمدت تفاوتی میان سویه‌های دیگر وجود ندارد.

این پژوهشگران می‌گویند برای اینکه معلوم شود چرا اُمیکرون خطر کووید درازمدت کمتری ایجاد می‌کند، تحقیقات بیشتری لازم است.

کد خبر 683954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha